Keuzeverlamming: Daiwa Fuego LT 1000D of 2000S-XH
Vele mensen stellen dezelfde vraag: Welke molen kies ik het beste voor UL streetfishing: De Fuego LT 1000D of de Fuego LT 2000S-XH? Mijn eerste antwoord is dan: “Kom, laten we ze alle twee eens testen aan de waterkant en beslis dan zelf”.
Mijn tweede antwoord is meestal: Of je nu voor de 1000D of de 2000S-XH kiest (of één van alle andere modellen), It’s a Daiwa, je kan geen verkeerde keuze maken. Maar toch: keuzeverlamming.
Buiten het feit dat de Daiwa Fuego een bijzonder kwaliteitsvolle molen is (daar zijn nationale én internationale reviews over), is hij ook nog eens bijzonder gunstig in prijs. “Voor de prijs van een Shimano Stradic CI4+ of een Daiwa Ballistic LT… voor dezelfde prijs koop je er van de Fuego twee”. Het klinkt als een grote discountactie, maar het is wel zo…
Maar nu naar de feiten. Wat zijn de verschillen tussen beide modellen?
Als je de verpakking bekijkt zie je twee verschillen: De inhaalsnelheid en de lijncapaciteit op de spoel.
– Voor de 1000D heb je een inhaalsnelheid van 64 cm per zwengelbeweging en een lijncapaciteit van 300m braid van 0.06mm.
– Bij de 2000S-XH krijg je een inhaalsnelheid van 81 cm per zwengelbeweging en een lijncapaciteit van 200m braid van 0.05mm).
– De D staat voor “deep” of diepe spoel, de S staat voor”shallow” of ondiepe spoel. XH staat voor Extra High (gear) of hoge overbrenging of hoge inhaalsnelheid. Lezers die na “deep” een ander woord zien staan dan “shallow”, moeten wat meer gaan vissen en minder achter de PC zitten…
“Maar zijn er dan niet meer verschillen?” vragen positief-kritische klanten met keuzeverlamming dan, voor wie een tekst op een doosje onvoldoende gestaafd is.
En ze hebben gelijk! We kijken ons dwaas op vermeldingen. De meest bekende voorbeelden zijn het aantal kogellagers in een molen of de dikte van een braid. Soms maken die een verschil, maar soms écht niet… zeker niet als blijkt dat er kogellagers zitten waar er geen nodig zijn of waar er al andere zitten. Of wanneer blijkt dat de diameter van de braid op de doos niet overeen komt met de diameter gemeten met een micrometer. Zijn het daarom slechtere molens of slechtere braids? Nee, maar ze hebben je wel goed in de maling genomen als je teveel belang hecht aan cijfertjes.
Terug naar de feiten: zijn er nog andere verschillen? bijvoorbeeld:
Hebben ze dezelfde zwengel? Zit er een verschil in de buitendiameter van de spoelen? Wat zorgt precies voor de hogere inhaalsnelheid? … Bijzonder relevante en nuttige vragen. En we zouden geen service leveren als we niet zouden zeggen: dat zoek ik morgen wel even uit!
Eerst de nodige “verklaringen”:
De verschillen zijn bestudeerd met niet-Europees geijkte meetapparatuur. De gebruikte toestellen zijn niet professioneel. Ik ben geen ingenieur. Mijn linker oog ziet scherper dan mijn rechter oog, daarom zijn alle maten dus bij benadering. Er werden geen molens mishandeld tijdens de onderzoeken. Alle onderzoeken zijn gebeurd op mijn demo-molens met uitzondering van het meten van de niet-opgespoelde spoelen.
Zijn de zwengels gelijk: JA!
Op het eerste zicht (optisch) leek dat niet. Als je ze op elkaar legt lijken ze een andere kromming te hebben. De bovenste lijkt altijd rechter… ook als je ze wisselt, blijft de bovenste rechter lijken…
Zijn de spoelen gelijk? NEE!
Hoogte van de spoel:
– 1000D = 40mm — 2000S-XH = 42mm
Interne diameter van de spoel (gemeten aan de onderkant van de spoel):
– 1000D = 37mm — 2000S-XH = 39mm
Externe diameter van de spoel (gemeten in het midden van de spoel):
– 1000D = 41mm — 2000S-XH = 43mm
Diameter van de spoel waarop de braid spoelt (midden):
– 1000D = 29mm — 2000S-XH = 36mm
Diepte van de spoel (t.o.v. de externe diameter):
– 1000D = 7mm — 2000S-XH= 4mm
Is er een verschil tussen de “rotor” behuizing? NEE!
De behuizing is identiek. Je kan een spoel van een 1000D op de body van een 2000S-XH plaatsen (en visa versa).
De beugels zijn identiek. Er is voldoende ruimte om het verschil van de hoogte van de spoelen (2mm) op te vangen.
Zijn de tandwielen gelijk? NEE!
En hier zit dan ook het grootste verschil. Het kroontandwiel van de 2000S-XH is groter (29mm) t.o.v. dat van de 1000D (28mm). Wielrenners kennen het verschil in tandwielen heel goed. De 2000S-XH “start” iets zwaarder, maar zwaarder is een relatief begrip in deze klasse. Op de kleinere tandwielen zie je dat de ingenieurs andere markeringen hebben aangebracht: V1-1 voor de 1000D en V2-2 voor de 2000S-XH, je kan er dus vanuit gaan dat deze niet hetzelfde zijn. Ook op de behuizing hebben de ingenieurs (of de hulpjes ervan) markeringen aangebracht: 1 en een streepje voor de 1000D. 2 en een bolletje voor de 2000S-XH. Deze markeringen zijn belangrijk bij de assemblage. Ook het tandwiel van de 2000S-XH heeft een andere stempel. Of dit nu heeft of louter voor herkenning is, weet ik niet echt.
Als je beter kijkt merk je ook op dat er geen plastic/nylon/teflon tandwielen in de molens zitten. Dat is uitzonderlijk voor een molen van deze prijs en hij doet het hiermee heel wat beter dan andere molens van andere merken. Een van de enige plastic/nylon/teflon onderdelen die je in het spoelmechanisme van deze molen terugvindt is een shim (rondel) onder de kogellager die de spoel ondersteund. Dit vind je bij andere merken trouwens ook terug.
Zijn er nog gelijkenissen? JA
De dragknopjes zijn bij alle series dezelfde. Je kan zonder probleem de dragknop van je Ballistic LT op je Fuego LT, Caldia LT, Freams LT, … zetten. Maar waarom zou je zoiets doen, je ziet toch geen verschil.
Conclusie:
Zijn er verschillen? JA!
Zijn de cijfertjes belangrijk? Niet voor mij, ik vind het handiger om gewoon het verschil te testen en als jij dat ook wil doen, moet je maar eens contact opnemen. En als je na afloop twijfelt tussen de ene of de andere LT, koop je ze toch gewoon alle twee. Gedaan met keuzeverlamming.
Add comment