Wat treffen we vandaag op de operatietafel aan?
Een Daiwa Freams LT (model 2019) vol krokant strandzand en zout.
Stap 1: perslucht
Perslucht is de snelste manier om grof zand weg te krijgen. Je moet wel een beetje opletten natuurlijk.
Ten eerste kan dat zand allemaal in je ogen of neus belanden, en ten tweede kan je het ook dieper in de groeven en krochten blazen. Dus, altijd weg mikken. Weg van jezelf, weg van groeven en naden. En misschien eens nadenken over een veiligheidsbril.
Twintig seconden later: minder zand.
Stap 2: inspectie
Misschien een woordje uitleg over dit afschuwelijk aanzicht: deze molen is intensief gebruik geweest in een paradijselijke setting. Zon, zee,…. en vooral veel zout en zand. En rotsen.
Aan alle Tackle Tarts die dit lezen: relax. Chill. Dit is OK.
Die gechromeerde beschermkap, heet in het Engels de ‘rash guard‘. Dat is een beetje zoals garde-boue, maar dan voor huiduitslag.
En de beschermkap doet zijn werk! Het carter en het binnenwerk is beschermd.
De rotsen hebben niets kapot gemaakt.
Waar beginnen we? Met de buitenkant, de accessoires? OK.
Stap 3: ontmanteling
Ja, in elke holte zit zand hé.
MAAR wederom, voor de clean freaks en de tackle tarts: geen probleem.
Zand weg, proper maken, vet in, en klaar is Kees.
Letterlijk zo goed als nieuw.
Hier nog wat uitwendige dingen:
Ja, die beugel heeft goed van Jan gehad, en het mechanisme zit vol zand.
Wederom: zuiver maken en invetten, en letterlijk zo goed als nieuw. De truc is van dit onderhoud te plegen voordat de onderdelen verslijten.
Ja, de lijnroller, die zat vastgekoekt.
Na ontmanteling wordt duidelijk waarom: die lijnroller, daar rolt elke keer 50 meter in zout gedopte draad over, die ziet af. En zout corrodeert alles.
Het thema van deze blog: alles is OK. Die groene schmutz, die komt er vlot af, en niets is echt aangevreten. Zuiver maken en invetten, zo goed als nieuw.
Dit is een middenklasse molen, helemaal niet duur. Daarom dat in de lijnroller een bronzen bus zit, en geen corrosiebestendige, MagSealed lager. In de duurdere modellen wel.
Maar dat is niet erg: regelmatig onderhoud plegen, en je voelt het verschil niet.
We gaan dieper!
Voila, nu is de rotor gedemonteerd, en komen we dichter en dichter bij het hart van de molen.
We zien: krokant zoutig zand, en een MagSeal olie die zijn werk perfect gedaan heeft.
Onder de MagSeal ring zit het allerbelangrijkste onderdeel: de anti-retour. Hij werkte eigenlijk nog soepel, maar toch krijgt hij 3 badjes in ontvetter.
Stap 4: montage
Wat, terug monteren? We hebben niet eens tandwielen gezien?!
Ja, in de tandwielkast moeten we zelfs niet zijn. Die is perfect afgedicht gebleven, en daar is bij Daiwa molens uiterst, uiterst zelden vuil in te vinden. De tandwielen zijn ook zo perfect gefreesd, dat er geen slijtage optreedt.
Terug monteren die boel! Met een drupje verse MagSeal olie.
Stap 5: klaar!
Een onderhoudje, als het op tijd gebeurt, duurt twintig minuten of minder. En niks moet vervangen worden, en de molen is terug zo goed als nieuw.
Moraal van het verhaal: onderhoud dat op tijd gebeurt, is geld gespaard.
Wat is ‘op tijd’? Hoe weet je wanneer het tijd is?
Wel, deze molen is een jaar ingezet geweest, altijd aan de zee. Niet dagelijks, maar meerdere keren per week. En hij is GEBRUIKT geweest. Met respect, maar zonder terughoudendheid. Hij draaide nog soepel en de beugel ging nog soepel, maar zand zat overal.
Dat is net à point. Net voordat er schurende geluiden en een schurend gevoel begint op te treden.
Als een molen gebruikt wordt in zoet water of niet elke dag buiten komt, dan kan dat jaar wel twee, drie, of vier jaar worden. Of tien jaar, als de visser veel respect voor materiaal heeft. Of twintig jaar, in het geval van een salonvisser.
Het punt om te onthouden is: is uw molen doordrongen van vuil? Begint er een geknars op te treden? Tijd voor onderhoud. Niet te lang mee wachten. Uw molen en uw portemonnee zullen u dankbaar zijn.
Flandersfisher beseft het belang van onderhoud en biedt een eerste (en vaak ook een tweede en derde) onderhoud gratis aan. En voor onderdelen die vervangen moeten worden, rekent hij schappelijke prijzen aan.
This (f)article was brought to you by ELVO, Stekelridder.
Add comment